We gaan naar zon, zee, strand én de rest van het land


Drie hittegolven: dan zou je denken dat het afgelopen zomer op de koppen en de frigoboxen lopen was aan onze Belgische kust. Op topdagen zoals het voorbije weekend, toen 350.000 dagjestoeristen naar zee kwamen, zeker, maar over de hele zomervakantie? Dat viel wat tegen. Het was nog eens een ‘typisch Belgische' zomer - soms mooi, maar soms ook te heet of te nat - en dat maakte dat er 680.000 dagjesmensen minder van het strand kwamen genieten dan vorig jaar, goed voor een daling van 11 procent. In juli klokte de kust zelfs af op ‘maar' 2,7 miljoen dagtoeristen, een vijfde minder dan vorig jaar. "Voor zo'n echte topdag met 200.000 vakantiegangers moesten we bijna wachten tot het einde van de zomervakantie", zegt Sabien Lahaye-Battheu van Westtoer. "Het was het enige weekend met uitbundig zomerweer hier. De andere zon- en feestdagen, doorgaans typische topdagen, waren eerder fris en niet bijster zonnig."

Of enkel het soms povere weer - ook de hitte dus - de dagjestoeristen thuishield? "Neen, in 2018 was er bijvoorbeeld ook de kunsttriënnale Beaufort die voor extra aantrekkingskracht zorgde", aldus Lahaye-Battheu. Vorig jaar was het dus een absolute topzomer. Maar 2017 was óók een beter jaar voor de kust dan afgelopen zomer.

Niet bezorgd

Toch is Westtoer nog niet meteen bezorgd. "Het was geen topper, maar deze zomer was wél geslaagd", klinkt het. Francis Bosschem van vzw Kusthotels vult aan: "De hotels hadden een bezettingsgraad van 82 procent. De hittegolf in juli zorgde zelfs voor veel last minutes. Oké, augustus begon wat minder door kwakkelweer, maar de tweede helft maakte veel goed. We ronden naar schatting af op een bezetting van 85 procent."

"Het is trouwens die groep die telt", benadrukt professor Toerisme Norbert Vanhove (KU Leuven). "Een verlies voor het dagtoerisme is niet zo belangrijk. Het is zelfs een zegen, tussen aanhalingstekens, want zij storen het verblijfstoerisme. Het zijn die laatsten die geld uitgeven, en die voor de kust het meeste opbrengen."

Staycation

Het zijn dus vooral de dagjestoeristen die de zeebries meer dan anders aan zich lieten voorbijgaan. En daar waren niet alleen het wisselvallige weer en het ontbreken van Beaufort de redenen voor. "Terwijl we vroeger voor een daguitstapje bijna automatisch aan de kust dachten, is dat vandaag bijlange niet meer zo", zegt Chris De Smedt, opleidingshoofd Toerisme- en Recreatiemanagement aan de Erasmus Hogeschool in Brussel. "We verspreiden ons, en dat is een goeie zaak. Dat collega's in andere regio's heel goed campagne voerden - denk maar aan fietsen in Limburg of de grote kunsttentoonstelling rond Bruegel - speelt allemaal mee. Dat beïnvloedt het gedrag. Bovendien is het aanbod steeds kwalitatiever én komt het, via sociale media en tal van andere kanalen, veel sneller en meer in het vizier van wie een dagje weg wil."

Een ‘staycation' was hot deze zomer, en ook dat zorgt ervoor dat meer mensen passen voor de file of de overvolle trein richting zee. "Je eigen stad verkennen of een uitje in een straal van 15 kilometer rond je huis blijkt populair. Steeds meer mensen nemen klimaat, duurzaamheid en milieu in rekening en proberen een tripje dicht bij huis uit. Dat laatste past ook in de trend van korte vakanties. We zien een verschuiving van de klassieke vakantie voor een langere periode naar tripjes dichtbij, die we last minute kiezen. We ontspannen ons meer verspreid over het jaar, of trekken er zelfs na het werk snel twee uurtjes op uit."

Bron: Het Laatste Nieuws, 31 augustus 2019.