Westtoer is tevreden over de heropstart van het toerisme


De toeristische sector is klaar om de gasten te verwelkomen. De logiesuitbaters hebben grote inspanningen geleverd om de vakantiegangers te ontvangen. Alle toeristische ondernemingen en attracties volgen de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad. We verwelkomen ook de opening van de pretparken vanaf 1 juli en de mogelijkheid om kleine events te organiseren tot 100 personen.

Logiesondernemers klaar voor de start
In de hele provincie West-Vlaanderen zijn de logiesondernemers goed voorbereid voor de start. Aan de Kust zijn de reservaties in campings, vakantiewoningen, vakantieparken en hotels traag op gang gekomen. Eerder gemaakte reservaties zijn blijven staan. De boekingen voor de zomer komen opnieuw voorzichtig binnen. Nu het groen licht is gegeven, onderlijnen de logiesuitbaters dat vakantiegangers met een gerust hart kunnen reserveren. Er is voldoende aanbod voor de komende maanden. De logiesuitbaters zorgen met de nodige aandacht voor de veiligheid ook nu voor een comfortabel verblijf aan zee.

Restaurants, cafés en strandbars
We zijn tevreden dat restaurants, cafés en strandbars kunnen starten. De sector is enthousiast maar vraagt aandacht voor de beperkingen. De diverse ondernemingen hebben ook tijd nodig voor de opstart. Vanuit de federale en Vlaamse overheid is er nood aan extra doelgerichte maatregelen. We hopen dat deze voldoende zijn om deze sector overeind te houden.

Steun aan de sector
De Provincie West-Vlaanderen en Westtoer bieden relancesteun aan logiesondernemingen, private musea, attracties en toeristische infopunten. Men kan een beroep doen op de provinciale steun om kosten die gemaakt zijn voor een veilige heropstart na de coronacrisis tot maximaal 50% te laten betoelagen. Voor de relancesteun is in totaal 2 miljoen euro beschikbaar. Dossiers kunnen ingediend worden tot 15 juni. Een tweede indieningsdatum is voorzien op 15 september 2020.

Extra communicatie over de Kust
Bij de start van het zomerseizoen realiseert Westtoer voor de Kust een extra communicatiecampagne in Vlaanderen en Wallonië. Naast de inspiratie om een verblijf aan zee te plannen, besteden we deze zomer grote aandacht aan de praktische informatie over de Kust: veiligheid, drukte, mobiliteit en gastvrijheid zijn hierbij de kernwoorden. Ook de spreiding in tijd en ruimte zijn belangrijke aspecten bij de communicatie over de Kust in de komende maanden.

Vlaanderen Vakantieland
Voor de campagne Vlaanderen Vakantieland werkt Westtoer samen met Toerisme Vlaanderen, de vier andere provincies, de kunststeden waaronder Brugge en Logeren in Vlaanderen aan een campagne om de heropstart van het toerisme te ondersteunen. Moeilijke tijden creëren unieke kansen en samenwerkingsverbanden. De Vlaanderen Vakantieland-campagne wil een mindswitch tot stand brengen: we willen dat de mensen terug aan vakantie denken en dat ze Vlaanderen als een alternatieve bestemming voor een buitenlandse reis overwegen. Naast de Kust heeft onze provincie unieke plekken en logeeradressen in het Brugse Ommeland, de Leiestreek en de Westhoek.

 Westtoer is tevreden over de heropstart van het toerisme