West-Vlaamse logiessectoren trekken aan de alarmbel


Deze zomer hebben meer Belgen gekozen voor een vakantie in West-Vlaanderen ondermeer dankzij de Vlaanderen Vakantieland campagne, en dit vooral in de Westhoek en Kunststad Brugge. Ook de West-Vlaamse B&Bs verwelkomden deze zomer meer gasten uit eigen land. Echter, de scherpe daling bij de Britten en andere buurlanden zorgt voor een negatieve balans bij de meeste logiesvormen in West-Vlaanderen. Enkel de bezetting van vakantiewoningen aan de Kust lag deze zomer hoger dan vorig jaar. De verschillende logiessectoren kijken bovendien met grote bezorgdheid naar de herfst en de winter.

Veel West-Vlaamse hotels proberen hun overlevingskansen in te schatten. Het omzetverlies tijdens de lockdown valt niet meer goed te maken. Het spaarpotje om een minder goede herfst of winter te overbruggen is al lang op.

Nieuwe maatregelen voor de hotelsector hoogstnoodzakelijk                               

Het begin van de zomer was relatief gunstig. Onder de noemer ‘Vlaanderen Vakantieland' gebeurden vele inspanningen om vakantie in eigen land te promoten. Maar augustus was veel minder goed, vooral voor Brugse hotels die een bezetting van circa 30% noteerden. In een normale augustusmaand kan deze bezetting oplopen tot 95%.

De prognoses voor het najaar zijn negatief. Brugge noteert momenteel een bezetting van 15 à 20% voor september, 8% voor oktober en dat aan sterk verminderde kamerprijzen. In de Westhoek kijkt men met een bang hart naar de 102e verjaardag van het einde van de Eerste Wereldoorlog, voor het eerst sinds 1945 zonder Britse toeristen. Op de achtergrond zorgt ook de Brexit voor een negatieve impact.

Horeca West-Vlaanderen vreest dat een aantal ondernemingen zullen sneuvelen. Ook de kwaliteit van de hotels zal achteruit gaan want er kan niet meer geïnvesteerd worden in innovatie en beleving. Het zijn dan ook de meest kwalitatieve hotels die op regelmatige basis opnieuw investeren, die het eerst dreigen te verdwijnen.

De West-Vlaamse hotelsector vraagt dan ook duidelijke maatregelen zoals :

  • Kwijtschelding van verschuldigde betalingen aan de RSZ
  • Eindejaarspremie en vakantiegeld niet ten laste van de ondernemer
  • Het stelsel van tijdelijke werkloosheid naar aanleiding van COVID-19 verlengen tot een stuk in 2021.

Toeristisch kamperen onder druk                                                                                    

De sectorfederatie Recread blikt terug op een behoorlijke zomer maar het was zeker geen topzomer. Er is een zekere terughoudendheid om aan de Kust te kamperen. De vraag naar vaste kampeerplaatsen, seizoenplaatsen en kampeerautoplaatsen is sterk toegenomen.

Maar de bedrijven die investeerden in het toeristisch kamperen hebben het moeilijk. Wat geldt voor de hotelsector, geldt ook voor het kamperen: de meest dynamische ondernemers die fors investeerden in de diversificatie van hun verblijfsaanbod en het toeristisch kamperen zijn het kind van de rekening. Recread vraagt dan ook aan Logeren in Vlaanderen en aan Toerisme Vlaanderen een forse inspanning om het kamperen te promoten.

Grote vakantiewoningen willen terug open                                                                

Sinds de globale heropening van alle toeristische logiesvormen sinds 8 juni bleven de grote vakantiewoningen met meer dan 10 personen in de kou staan. Een club of vereniging tot 50 personen kon wel in zo'n vakantiewoning terecht en een gewone vrienden- of familiegroep niet.

Deze maatregel zorgde voor veel onduidelijkheid en verwarring. Daarenboven kwam dan nog eens de beperking van de bubbel tot 5 personen wat impliceert dat grote vakantiewoningen niet meer op een rendabele manier kunnen openen. Veel boekingen werden geannuleerd of er moest gekozen worden om met verlies te werken door groepen te aanvaarden tot 10 personen.

Nochtans kunnen deze grotere vakantiewoningen een zeer veilig verblijf aanbieden, ook aan groepen van meer dan 10 personen: het zijn afgesloten gebouwen in een groene en landelijke omgeving waar social distancing perfect kan georganiseerd worden, naast handhygiëne en verluchting.

De meeste activiteiten gebeuren overigens buiten, op de terrassen, in de tuinen of in de ruime omgeving dankzij het ruime fiets- en wandelaanbod in de West-Vlaamse toeristische regio's. Deze vakantiewoningen beschikken over voldoende sanitaire ruimtes, vaak geïntegreerd per slaapkamer, zodat er zich hier geen probleem qua besmettingen kan voordoen.

In de gemeenschappelijke ruimtes kan er zoals in de restaurants makkelijk met tafels van maximum 10 personen worden gewerkt. De groepen zijn vooral familie- en vriendengroepen die elkaar goed kennen en die een groot respect hebben voor elkaars veiligheid. De organisatie ‘Logeren in Vlaanderen' werkte hiervoor een sectorprotocol uit met de nodige veiligheidsmaatregelen. Wat wel in Nederland en in Duitsland kan, moet in Vlaanderen ook kunnen.

Westtoer dringt er samen met ‘Logeren in Vlaanderen' op aan om de volledige capaciteit in de grotere vakantiewoningen toe te laten. Hierdoor kunnen de vakantiewoningen opnieuw grotere groepen ontvangen. Dit moet wel gebeuren onder strikte voorwaarden, zoals opgenomen in het protocol voor vakantiewoningen.

Het is van groot belang dat deze ondernemingen een duidelijk perspectief krijgen, zo niet halen ze het einde van de winter niet.

Sluiting dreigt voor diverse West-Vlaamse jeugdverblijfcentra                                 

In augustus beslisten Vlaams Minister van Onderwijs, Ben Weyts, en de grote onderwijskoepels om alle extra-murosactiviteiten in het secundair onderwijs op te schorten. Dit heeft een enorm negatieve impact op de sector van het jeugdlogies in West-Vlaanderen.

Het is nochtans van groot belang dat opgroeiende kinderen en jongeren ook buiten de schoolmuren ervaringsgericht kunnen leren. Samen op reis gaan, activeert een open blik op de wereld en scherpt de sociale vaardigheden en attitudes aan. Meerdaagse uitstappen zorgen bovendien voor het behalen van vakoverschrijdende eindtermen. Dit blijkt onder meer uit een onderzoek van Westtoer (2018) over het WOI-herdenkingstoerisme. Belgische scholen kiezen voor een bezoek aan de Westhoek om het belang van de WOI geschiedenis aan te kaarten (96%) en om kinderen/jongeren respect bij te brengen voor de gesneuvelden uit WOI (79%) en hen bewust te maken van het belang van vrede (79%).

De jeugdverblijfcentra en hostels zijn overigens erg goed voorbereid en georganiseerd om de scholen veilig te ontvangen. De voorbije zomer heeft bewezen dat de jeugdkampen (6-22 jaar) op een veilige manier perfect mogelijk zijn, zonder opstoot van COVID-19 gevallen. Aan scholen wordt veel ruimte/buitenlucht aangeboden om in de eigen klas/schoolbubbel te blijven zonder in contact te komen met andere groepen.

Voor de periode dat bepaalde klassen op meerdaagse schooluitstap zijn, is er in de school zelf meer ruimte beschikbaar voor de resterende leerlingen. Zo wordt het makkelijker om de social distancing te realiseren.

De sector van de jeugdlogies in West-Vlaanderen staat door de Corona crisis onder zware druk. Zonder perspectief op extra ondersteuning en impulsen, zullen verschillende West-Vlaamse jeugdverblijfcentra in 2021 gedwongen worden hun deuren te sluiten. Dat zou een enorme klap zijn voor (het toerisme in) West-Vlaanderen en het sterke palmares dat de laatste 20 jaar werd opgebouwd. Het zou tevens een verarming betekenen van het kwaliteitsvol aanbod met jeugdlogies. Scholen, leerkrachten en scholieren doen beroep op deze sector voor een essentieel onderdeel van hun leer- en groeipad: ervaringsgericht leren buiten de schoolmuren.

Westtoer ondersteunt dan ook de vraag van deze sector om meerdaagse schooluitstappen opnieuw toe staan vanaf 1 januari 2021. Westtoer pleit tevens voor het verderzetten van het stelsel van tijdelijke werkloosheid naar aanleiding van de verspreiding van het coronavirus.

Vlaanderen Vakantieland, ook op de Nederlandse markt                                         

In alle sectoren is er een grote vraag naar promotie: voor ‘Vlaanderen Vakantieland' is dit najaar nog een overkoepelende campagne voorzien met een budget van circa € 430.000. De campagne gebeurt opnieuw samen met de andere provincies, de kunststeden, Toerisme Vlaanderen en Logeren in Vlaanderen. Centrale idee blijft om Vlamingen op te roepen hun eigen toeristische sector te ondersteunen en een verblijf te boeken bij één van de talloze Vlaamse en West-Vlaamse logiesondernemers.

Om het toerisme naar Vlaanderen binnen afzienbare tijd een forse boost te geven, is het in deze tijden aangewezen om in buitenlandse markten in 2021 te focussen op de buurlanden. Vooral de hotelsector maar ook de kampeersector pleiten ervoor om met marketingcampagnes klaar te staan van zodra dit weer mogelijk is.

Westtoer pleit er alvast voor om een sterke campagne in Nederland voor te bereiden. Nederlanders houden van Vlaanderen, appreciëren onze gastronomie en onze bieren en zijn fervente fietsers. Ze houden van onze kunststeden maar ze flaneren ook graag aan de Vlaamse Kust en gaan op ontdekking in de Vlaamse regio's. De meest efficiënte aanpak volgens Westtoer is om de verhalen de binnenlandse campagne ‘Vlaanderen Vakantieland' ook te gebruiken op de Nederlandse markt.

Samen met de vele actoren in de Westhoek is het tenslotte ook nodig om via digitale marketing, social media en video de unieke band met het Verenigd Koninkrijk en andere Commonwealth landen te onderhouden. Westtoer hoopt alvast op een massale terugkeer van de WO I-toeristen tegen eind 2021 en in 2022.

 

Bijlage 1 : 

Economisch belang van de sector van jeugdlogies in West-Vlaanderen

In 2019 telt West-Vlaanderen 116 jeugdlogies met samen bijna 11.000 bedden. In dat jaar bleven 411.750 gasten in jeugdlogies overnachten. Samen genereerden zij 1.047.400 overnachtingen. Hiermee staan jeugdlogies in voor ongeveer 9% van alle overnachtingen in commercieel logies (excl. directe verhuur Kust) in West-Vlaanderen. De bestedingen van gasten in jeugdlogies in West-Vlaanderen schat Westtoer voor 2019 in op ongeveer 56,6 miljoen euro. Hierop gebaseerd wordt de directe en indirecte werkgelegenheid ingeschat op ongeveer 600 voltijdse equivalenten (met de hypothese dat 1 miljoen omzet staat voor 7,2 directe voltijds equivalenten en 3,4 indirecte voltijds equivalenten).

Het economische belang van deze sector is dus bijzonder groot. Het opnieuw toestaan van meerdaagse (binnenlandse) schooluitstappen vanaf 1 januari 2021 zou een belangrijke impuls geven aan deze sector omdat 70% van de gasten voor jeugdlogies uit eigen land komt. Bovendien is mei de maand met het grootste aantal gasten (12% van alle gasten op jaarbasis). Ook de maanden april, juni en september zijn belangrijke maanden, met elk 11% van de gasten.

 

Bijlage 2:

Momenteel is het stelsel van tijdelijke werkloosheid naar aanleiding van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 van kracht (zowel voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht als om economische redenen), waardoor werknemers onmiddellijk recht op uitkeringen hebben zonder dat ze eerst een aantal dagen arbeid in loondienst of gelijkgestelde dagen moeten bewijzen. Westtoer pleit ervoor om dit stelsel ook in 2021 aan te houden, in ieder geval zolang als de COVID-19 crisis aanhoudt totdat er een structurele oplossing is.

 West-Vlaamse logiessectoren trekken aan de alarmbel