Belgische en Nederlandse gemeenten en Provincies zetten Zwinstreek beter op de kaart
Gebiedsidentiteit
Bijgestaan door Westtoer en VVV Zeeland en met de
ingehuurde expertise het bureau ‘The Missing Link (Utrecht)' analyseerden de
deelnemende partners in 2019 de gebiedsidentiteit van de Zwinstreek. Ze
schreven de ambities voor samenwerking, vermarkting en gebiedsontwikkeling uit
en de gebiedsafbakening werd op punt gezet. Op basis van verschillende
werksessies werden acht verhaallijnen bepaald. De belangrijkste zijn
gastronomie, natuur, de rijke geschiedenis en de bijzondere relatie tussen
land, water en getijden. De partners gaan nu met die bouwstenen verder aan de
slag om de bevindingen van de studieopdracht te vertalen in een concreet
werkprogramma en actieplan. De bedoeling is om tegen de zomer van 2021
het verdere werkprogramma en actieplan voor te stellen.
Troeven en investeringen
Het Zwin is bij een ruim publiek goed gekend, de ruimere Zwinstreek roept
echter geen eenduidig beeld op. Deze unieke regio beschikt nochtans over
talrijke troeven zoals natuur- en erfgoedwaarden, gedreven ondernemers, topgastronomie
en veel streekproducten. De voorbije jaren werd bovendien een opmerkelijke
reeks van investeringen gedaan, zoals het herstel van de Staats-Spaanse linies,
de uitbreiding van het Zwinnatuurgebied met de nieuwe Zwindijk en de uitbouw
van Cadzand-Bad tot een volwaardige badplaats. De realisatie van fiets- en
wandelnetwerken, en de omvorming van de N49, de N61 (NL) en de A11 zorgden voor
een verbeterde ontsluiting.