Sabien geeft mee het startschot voor 'Staden sterk in STEM (ST³)'.


Niet alleen met het oog op een toekomstige STEM-loopbaan, maar ook omdat het belangrijk is voor het latere, persoonlijke functioneren van de meer dan 1.300 leerlingen. Het project kon rekenen op 25.737 euro steun van de provincie West-Vlaanderen, bovenop de 45.000 euro die het gemeentebestuur van Staden voorziet voor de uitbouw en het bestendigen van het project: STEM-materialen, opleidingen voor leerkrachten, een STEM-punt in de bibliotheek, workshops, enz.

 

Lees hierna de speech van Sabien:

Beste aanwezigen,

Vandaag geven we het startschot van ‘Sterk in STEM' waarmee we maar liefst 1.338 leerlingen in Staden kneden tot wetenschappers, techniekers, ingeniers en wiskundeknobbels. 1.338 Einsteins, ieder binnen hun eigen kennisveld en mogelijkheden maar ongetwijfeld ook 1.338 ontdekkers die aan den lijve zullen ondervinden hoe boeiend wetenschap is.

Het project  ‘Sterk in STEM' dat hier vandaag officieel van start gaat werd in juni 2020 door de deputatie goedgekeurd binnen het provinciaal reglement flankerend onderwijs. De provincie voorziet een budget van 25.737,22 euro voor het Stadense onderwijs, dit om volop in te zetten op wetenschapsbeleving. Naast Staden voorzien we ook budget voor 8 andere projecten, goed voor een totaalbedrag van 197.636,22 euro.

Het is geen geheim dat het onderwijs in Staden in de lift zit, dit schooljaar startten er maar liefst 1.101 leerlingen in de Stadense scholen. Ook de scholen van Sleihage en Sint-Jozef worden betrokken in het STEM-project, waardoor in totaal 1.338 leerlingen dit schooljaar in aanraking komen met STEM.

Maar STEM is niet nieuw voor Staden. In het verleden waren er al workshops in de bib, zo konden jongeren leren programmeren en waren er Lego-projecten. Ook de techniekacademie, een inititief van de provincie West-Vlaanderen, bestaat intussen al een paar jaar en doet het hier erg goed.

Bij de beoordeling van het Stadense dossier waren we er steevast van overtuigd dat dit een zeer kwaliteitsvol project zal worden met een goede visie, een mooie opbouw, een grote participatie en een groot bereik. We hadden van Staden ook niets anders verwacht.  De Provincie West-Vlaanderen ziet een aantal heel waardevolle elementen :

-      De scholen willen netoverstijgend een gezamenlijke leerlijn rond STEM/STEAM ontwikkelen die resulteert in een uniforme aanpak van methodieken en materiaal. Dit kunnen we als Provincie alleen maar toejuichen.

-      Net zoals het vooropstellen van samenwerking met bedrijven en lokale handelaars - het project wordt dus lokaal ingebed.

-      Tenslotte is de Openbare bibliotheek een plek waar veel mensen komen en zal deze uitgebouwd worden tot STEM-kenniscentrum.

Ik kreeg ondertussen al het signaal dat de deelnemende scholen zeer enthousiast zijn om met het nieuwe STEM-project aan de slag te gaan. Deze scholen zijn de VBS De Brug Staden, VBS De Brug Vijfwegen, GO! 't Klavertje Staden, Gemeenteschool Okido Westrozebeke, GVB De Touwladder Oostnieuwkerke, VBS Oostnieuwkerke Afdeling Kleuterschool De Loopbrug Westrozebeke, VBS De Mozaïek Sint-Jozef, en VBS De Mozaïek Sleihage. Zowel het vrije onderwijs, het GO!-onderwijs en het officieel onderwijs zijn betrokken, wat zorgt voor een goede symbiose. Voor de kleinere scholen is dit project een kans om een uitgebouwde STEM-werking voor hun school op poten te zetten. De grotere scholen kunnen via dit project verder investeren in STEM en dit nog fundamenteler te maken in hun leerlijn.

We hopen als Provincie dat dit innovatief project succesvol zal zijn en, na de projectfase, door de gemeente en haar partners verduurzaamt zal worden zodat het verder kan groeien. We willen de resultaten als Provincie zeker opvolgen en mee helpen verspreiden.

Zoals al aangegeven kadert de ondersteuning van dit project binnen onze provinciale reglementen flankerend onderwijs.  Het financieel steunen van projecten via de reglementen is zeker niet het enige initiatief dat van de Provincie i.h.k.v. STEM. Het ondersteunen en versterken van het STEM-onderwijs nemen we op omdat alle leerlingen actief moeten kunnen  deelnemen aan de maatschappij. Zeker in deze 21ste eeuw waarin nieuwe technologieën in een sneltempo elkaar opvolgen en ons leven beheersen. Een maatschappij waar voor heel veel jobs competenties nodig zijn die ook die vaardigheden vereisen die in het STEM-gerichte onderwijs aan bod komen. Het gaat hier dan niet enkel om de technische profielen waar zeker heel veel nood aan is, maar evengoed om dokters die nieuwe apparatuur moeten gebruiken, om bakkers die ingewikkelde machines moeten kunnen bedienen, om leerkrachten die met alle digitale tools moeten kunnen werken, ...

Zoals ik aangaf, zet de Provincie dus sterk in op de ondersteuning van het STEM-onderwijs. Zo hebben we sinds 2015 een nauwe samenwerking met het RTC, het Regionaal Technologisch Centrum West-Vlaanderen, waarmee we tal van acties op poten zetten.

Verder maken we als Provincie ook deel uit van het samenwerkingsverband Technoboost. Samen met vijf sectorfondsen, het RTC en de POM organiseerden we de voorbije jaren een aantal events verspreid over de provincie.

Aangezien de scholen dit jaar omwille van corona niet naar Technoboost kunnen komen, brengen we Technoboost dit schooljaar zelf naar de scholen met ‘Escape from your school'. De deelnemende scholen kunnen aan de slag met een pakket van 6 challenges voorzien van lesfiches, eindtermen en het materiaal. De scholen die de challenges hebben doorlopen kunnen ontsnappen naar het online slotevent dat in het voorjaar zal plaatsvinden.

De Provincie organiseert tussen 2021 en 2025 drie edities van een ‘Festival van de Toekomst'. Vertrekkende vanuit provinciale toprealisaties wil de Provincie haar inwoners inspireren over de onvermoede opportuniteiten van een wereld in verandering, met andere woorden de toekomst. Kennisoverdracht, participatie, speelse verwondering zijn de kernelementen van het festival.  De eerste editie vindt plaats van 23 september tot en met 3 oktober 2021, in Agrotopia in Roeselare.

Dit sluit ook aan bij wat we met ons onderwijsbeleid op vlak van STEM voor ogen hebben. We hebben dan ook de opdracht gegeven aan de twee West-Vlaamse hogescholen om een originele workshop te ontwikkelen. We bieden hiermee enerzijds de kans aan de twee hogescholen om samen te tonen wat ze in hun mars hebben en anderzijds de kans aan vele leerlingen om de workshop te volgen. We zullen na het Festival de workshop blijven aanbieden.

Tot slot, jullie zien, we zetten  als Provincie sterk in op het uitbouwen en versterken van het STEM-onderwijs.

We zijn dan ook verheugd dat gemeenten, zoals Staden, projecten opstarten en op deze manier investeren in de toekomst van duizenden leerlingen, of zoals ik het in mijn inleiding zei, duizenden Einsteins.   

Ik wens jullie als gedeputeerde dan ook heel veel succes met dit project dat hopelijk een heel mooi en duurzaam traject wordt.

 Sabien geeft mee het startschot voor 'Staden sterk in STEM (ST³)'.   Sabien geeft mee het startschot voor 'Staden sterk in STEM (ST³)'.