"Sluiting van kleine overweg heeft grote gevolgen voor omgeving"


Spoornetbeheerder Infrabel wil overal zoveel mogelijk overwegen vervangen door veilige alternatieven zoals een tunnel of brug. Het Ieperse stadsbestuur kreeg onlangs een streefbeeld voor Ieper onder ogen. "Dat zijn verregaande voorstellen. Zelfs de sluiting van een kleine overweg heeft grote gevolgen voor de omgeving", vindt burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper).

Ze vreest onder meer het afsluiten van de overweg op de trage weg bij de Britse militaire begraafplaats Larch Wood (Railway Cutting) Cemetery tussen de Zillebeekse wijk Perseweide en de Komenseweg. "De stad kan een advies uitbrengen, maar Infrabel hoeft dit niet te volgen. We willen nieuwe sluitingen voorkomen."

En dus dikt Ieper het advies tegen een mogelijke sluiting in Zillebeke aan met extra adviezen, zoals dat van de Commonwealth War Graves Commission. "Onze bestel- en vrachtwagens raken via de overweg tot bij de begraafplaats voor het onderhoud", aldus Area Director Geert Bekaert. "De site moet ook toegankelijk blijven voor herdenkingstoeristen."

Fietsers, lopers en wandelaars gebruiken de overweg dagelijks. "Deze weg biedt een mooie verbinding tussen Zillebekevijver en provinciaal domein De Palingbeek", vertelt Lieve Rombaut (61) tijdens haar wandeltocht met vriendin Bernadette Lagae (62) en hond Lady. "Vanuit autonoom provinciebedrijf Westtoer wijzen we erop dat deze route van groot recreatief belang is", zegt gedeputeerde voor Toerisme Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD). "Binnenkort komt hier trouwens een nieuwe fietsroute."

Ook landbouwer Marnix Bal (50) wil dat de overweg blijft. "Mijn collega's en ik kunnen enkel via deze overweg naar onze percelen. Ik heb er ongeveer drie hectare. In het seizoen moet ik er elke week twee tot drie keer passeren. Een alternatieve route via Perseweide? Zwaar verkeer door een woonwijk met spelende kinderen lijkt me niet verstandig."

Alternatieven als een brug, tunnel, omlegging of nieuwe weg vindt de burgemeester niet evident. "Zo riskeren anderen mee op te draaien voor de kosten. Maar als ze afsluiten, dan verwachten we wel een alternatief."

Er volgt binnenkort overleg met Infrabel. "We willen constructief blijven samenwerken en zoeken naar oplossingen voor alle overwegen in Ieper, zoals we dat overal in Vlaanderen doen. Een alternatief moet altijd passen in een breder mobiliteitsplan", aldus woordvoerder Frédéric Petit.

Bron: Het Nieuwsblad, 9 januari 2021 (editie Oostende-Westhoek)