Boeiende studiedag over 'afwezig op school'


Schooljaar 2020-2021: 2.176 leerlingen waren meer dan 30 halve dagen afwezig (30 halve dagen is meer dan 3 weken) ongewettigd afwezig, daarnaast nog eens 5.920 leerlingen wegens ziekte, 476 leerlingen om persoonlijke redenen en 749 leerlingen van rechtswege.

Dat betekent dat in onze Provincie 9.321 leerlingen in het schooljaar meer dan 30 halve dagen afwezigheid opbouwden. Dat is bijna 6 procent!

Als gedeputeerde voor Onderwijs, ben ook ik natuurlijk heel bezorgd over deze cijfers en de leerlingen die het daardoor op school vaak moeilijk hebben.

Het doet me deugd te zien dat hier vandaag zoveel mensen samenkomen om zich in de problematiek ‘afwezig op school' te verdiepen.

Vanuit het provinciebestuur willen we daar via het flankerend onderwijsbeleid veel aandacht aan besteden.

We hebben in huis het unieke project Klasziekaal, specifiek naar zieke leerlingen gericht. Daarnaast werken we samen met externe organisaties zoals het Netwerk samen tegen schooluitval, West-Vlaanderen en de Lerende Netwerken, die de brug slaan tussen onderwijs en welzijn. Met hen werd deze studiedag vandaag georganiseerd.

We weten dat jongeren die vaak afwezig zijn, ongeacht de reden van afwezigheid, een grote schoolse achterstand riskeren.

Belangrijk is om stil te staan bij de redenen waarom kinderen en jongeren lang of regelmatig afwezig zijn op school. Het is aan het onderwijs en de omgeving van de jongeren om de oorzaak van het spijbelen of de afwezigheid te achterhalen, op te volgen en de leerling zoveel als mogelijk te ondersteunen.

We weten dat spijbelen een belangrijke afwezigheidsreden is en dat dit een problematiek is om aan te pakken. Maar er zijn ook veel andere, al dan niet gewettigde redenen van afwezigheid, die een invloed kunnen hebben op het al dan niet gekwalificeerd uitstromen. Zo is er deze namiddag de workshop ‘angst voor de schoolpoort'. Jongeren zouden zich net heel veilig moeten voelen wanneer ze naar school gaan.

We denken ook aan jongeren die reeds op heel jonge leeftijd als mantelzorger een taak in het gezin moeten opnemen, kinderen die opgroeien in een gezin met financiële problemen en daardoor niet meer aan klas- en schoolactiviteiten kunnen deelnemen. Er zijn de hoogbegaafde kinderen, die de voeling met de klas verliezen en jongeren die op heel jonge leeftijd mama en papa worden. Misschien moet onze grootste bezorgdheid wel gaan naar die jongeren, zelfs minderjarigen, die de volledige band met school zijn kwijtgeraakt, in geen enkele school meer zijn ingeschreven en ongekwalificeerd aan hun volwassen leven moeten beginnen.

De vertegenwoordiging van organisaties op de standenmarkt, die zich specifiek inzetten voor leerlingen uit één  van deze doelgroepen en heel mooi werk verrichten, zijn een getuige van onze bezorgdheid. Het is goed dat mensen uit het onderwijsveld, CLB-medewerkers maar ook maatschappelijk werkers uit de lokale besturen en zorgorganisaties bij deze organisaties terecht kunnen.

Laat ons er allen samen voor zorgen dat jongeren zoveel als mogelijk op school aanwezig kunnen zijn, en als ze er om een of andere reden echt niet geraken de gepaste hulp en ondersteuning krijgen. Ze hebben er recht op.

Dankjewel aan iedereen hier aanwezig voor je inzet voor kwetsbare kinderen en jongeren. Jullie ondersteuning, vanuit welke invalshoek ook, is een grote meerwaarde voor ons onderwijs, voor de maatschappij en vooral voor de individuele leerling. Leerlingen die op school de juiste ondersteuning krijgen, kunnen er geraken.

Ik wens jullie nog een fijn vervolg van deze boeiende dag.

 Boeiende studiedag over 'afwezig op school'