Via STEM-onderwijs naar meer oceaangeletterdheid in de basisschool


Van droom naar werkelijkheid

Wat ooit startte als een droom van de ouderraad, Club 250, mondde uit in een concreet project. De basisschool Sint-Lodewijkscollege kreeg dankzij projectsubsidie van de provincie West-Vlaanderen de mogelijkheid om STEM4SEA uit te werken.

De afgelopen schooljaren ontwikkelde de school STEM-activiteiten met de zee als rodedraad. Met het Vlaams Instituut voor de Zee als partner voor het wetenschappelijke luik, was het project compleet.

Tweeledig doel

Het doel van dit project is tweeledig: via kant en klare activiteiten komen leerlingen incontact met de STEM-didactiek. Anderzijds heeft het als doel om de leerlingen van het basisonderwijs via STEM-activiteiten in contact te brengen met de zee. Op een innovatieve, leuke en aantrekkelijke manier maken ze kinderen meer ‘oceaangeletterd' zodat ze meer bewust worden van het verband tussen de zee en hun eigen dagelijkseleven.

STEM-onderwijs: leerlingen bedenken briljante oplossingen voor problemen

STEM staat voor science, technology, engineering en mathematics. Bij STEM-activiteiten staat het proces centraal. De leerlingen zoeken een oplossing voor een bepaald probleem vanuit een authentieke context.

Ze doen dit door zaken te onderzoeken en vast te stellen, dingen te maken, hun ontwerpen te testen en te optimaliseren, de nodige wiskundige inzichten toe te passenen ten slotte stellen ze hun mogelijke oplossing voor het probleem voor aan hunklasgenoten.

Communiceren, samenwerken, probleemoplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken, zelfsturing... Allemaal 21ste eeuwse vaardigheden die geoefend worden enonze kinderen nodig zullen hebben in onze o zo snel veranderende wereld enonbekende toekomst.

www.STEM4SEA.be

Alle materialen om met deze activiteiten aan de slag te gaan zijn voor leerkrachten terug te vinden op de website www.stem4sea.be.  

 Via STEM-onderwijs naar meer oceaangeletterdheid in de basisschool