Regiofonds West-Vlaanderen investeert 30 miljoen euro aan duurzame projecten


De Provincie West-Vlaanderen en de intercommunales WVI en Leiedal bundelen de krachten om te investeren in veerkrachtige regio's. Projecten rond economie, mobiliteit, natuur, toerisme, recreatie, waterbeheer en landschap moeten bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van onze provincie en de West-Vlaamse gemeenten. Het Regiofonds voorziet maar liefst 30 miljoen euro aan middelen. 

West-Vlaanderen uitgedaagd

De uitdagingen voor onze provincie zijn niet min. We kampen met hete en droge zomers. Water is meer dan ooit een schaars goed geworden. Ook onze mobiliteit kan beter. De modal shift biedt meer dan ooit een antwoord op overvolle wegen, de nodige leefbaarheid van kernen en de ambities voor een duurzame economie. Onze regio's bieden unieke landschappen die vaak nog onbekend en dus onbemind zijn. 

Het Regiofonds wil de transitie naar een duurzaam leefgebied een flinke zet geven, om ervoor te zorgen dat het hier in de toekomst even goed - zoniet beter - wonen, werken en ontspannen is.

Investeren in grondgebonden projecten

West-Vlaanderen is een ruimte in transitie. Onze waardevolle West-Vlaamse grond verdient respect, met een duurzaam gebruik van de schaarse en dus waardevolle ruimte: leefbare woonkernen, goed uitgeruste bedrijventerreinen, voldoende landbouwgrond, waardevolle natuur en droge voeten. 

De projecten van het Regiofonds zetten in op gebiedsgerelateerde thema's als economie, mobiliteit, natuur, toerisme, recreatie, waterbeheer en productieve landschappen:

  • Bedrijventerreinen en synchromodaal goederentransport
  • Slimme fietsverbindingen
  • Meer natuur en versterken biodiversiteit
  • Landmarks om het unieke West-Vlaamse landschap te herontdekken
  • Werken aan wateroverlast en watertekort

Provincie en intercommunales bundelen krachten

De 30 miljoen euro die de provincie en de intercommunales investeren zijn middelen die niet enkel rechtstreeks besteed worden, maar ook worden gehanteerd als cofinanciering in mee door derden gefinancierde projecten, bv. EU-projecten. Zo is het regiofonds een hefboom om meer middelen te verzamelen en daarmee een grote impact te realiseren in de West-Vlaamse regio's. 

Het Regiofonds is het resultaat van slimme interbestuurlijke samenwerking. In 2019 wijzigde het decreet dat de intergemeentelijke samenwerking regelt. Het Provinciebestuur werd hiermee uitgesloten als vennoot in een intercommunale. Dat betekende dat de intercommunales het financiële aandeel van de provincie zouden moeten teruggeven.

De Provincie West-Vlaanderen en de intercommunales WVI en Leiedal kozen ervoor om het anders te doen en om hun financiële middelen te bundelen om te investeren in gezamenlijke regioprojecten.

De gekozen investeringsprojecten zijn het resultaat van intens overleg tussen de provincie, gemeenten en de intercommunales. Het Regiofonds financiert bovenlokale grondgebonden investeringen. De projecten worden uitgevoerd voor 31 december 2030.

 

Bijlage: Thema's en voorbeeldprojecten

 

[ECONOMIE] 

Bedrijventerreinen en synchromodaal goederentransport

Duurzame bedrijfshuisvesting staat voor zuinig ruimtegebruik op terreinen die goed ontsloten zijn en met een landschappelijke en ecologische kwaliteit. Die bedrijventerreinen voor de toekomst krijgen stilaan vorm in de provincie. Maar ook het transport naar de bedrijven wordt anders georganiseerd. Vrachtwagens ruimen baan voor binnenvaart.

Voorbeeldprojecten:

  • Het project ‘Bedrijventerreinen voor de toekomst' werkt aan efficiënt ruimtegebruik, kringloopeconomie, ontsluiting en mobiliteit, parkmanagement en bedrijventerreinverenigingen, landschappelijke en ecologische kwaliteit, sociale dienstverlening en lokale inbedding. 
  • Voor de verdere ontsluiting voor goederentransport via de waterweg worden in de Westhoek twee regionale overslagcentra (ROC) gecreëerd in Veurne en Diksmuide. In Roeselare is een river terminal voorzien.
  • Het Food Innovation Park in Roeselare wil dé referentie worden in het domein van voeding en gezondheid. 
  • De LAR in Rekkem wordt verder ontwikkeld als een volwaardige spoorconsolidatiehub die functioneert naar Europese standaarden.

 

[MOBILITEIT & NATUUR] 

Slimme fietsverbindingen en meer natuur

Meer en meer West-Vlamingen ruilen de auto voor de fiets om naar het werk te gaan. Zo stijgt het belang van goede fietsverbindingen, niet enkel voor recreatie, maar ook voor functionele verplaatsingen. Missing links worden aangepakt, zodat veilig fietsverkeer mogelijk wordt tussen woon- en werkplaats, in het bijzonder bedrijventerreinen. Het regiofonds is ook een fonds voor natuurontwikkeling. Zo willen de partners gronden verwerven om te bebossen. 

Voorbeeldprojecten:

  • De bedrijventerreinen Veurne I en Ter Waarde in Ieper krijgen veilige functionele fietsverbindingen. In Veurne via een doorsteek tussen de Ondernemingenstraat en de Vaartstraat, in Ieper via een doorsteek naar de Pilkemseweg.
  • De stad Kortrijk wil een doorsteek realiseren tussen de Moorseelsestraat en de Meensesteenweg, ter hoogte van Euroshop. Het is een alternatief voor de missing link in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk dat door het Guldensporenstadion en de Blekerijsite loopt.
  • In Vichte wordt een ecologisch park uitgebreid met bos- en andere natuurelementen. In Deerlijk wordt het reservaat ‘de Bonte Os' uitgebreid.

 

[TOERISME & RECREATIE] 

Landmarks om het unieke West-Vlaamse landschap te herontdekken

De West-Vlaamse regio's hebben karakter. Unieke landschappen waar je heerlijk door kan fietsen en wandelen. Via landmarks wil het Regiofonds de beleving van het landschap verhogen. Maar ook met andere ingrepen en projecten zullen onze ruimtelijke troeven meer zichtbaar worden. Volgende locaties worden de komende maanden verder onderzocht op vlak van haalbaarheid.

Voorbeeldprojecten:

  • Het provinciedomein Sterrebos en het stadsrandbos Bergmolenbos in Roeselare worden verbonden met elkaar. Het gaat om een recreatieve, veilige en ecologische verbinding over of onder de gewestweg N36. 
  • In Knokke-Heist wordt een fietsheuvel gecreëerd die een fantastisch uitzicht biedt over de omgeving (polders, haven, zee en natuurgebieden). Tegelijkertijd wordt er een veilige oversteek voorzien over het spoor.
  • In Spiere-Helkijn wordt de mogelijkheid voor een landmark onderzocht nabij de iconische site van het oude zwembad in Spiere. Deze locatie ligt langs de Schelderoute, één van de grote Vlaamse fietsroutes.
  • In het provinciedomein Bulskampveld wordt een uniek bosbelevingsparcours gerealiseerd met bovenlokale uitstraling.
  • In het provinciedomein Palingbeek wordt de historische verbinding hersteld over de oude kanaalsleuf. Op die manier wordt een belangrijke missing link in het recreatieve fiets- en wandelnetwerk opgelost en voorzien we extra beleving voor fietsers en wandelaars.

 

[WATER & PRODUCTIEVE LANDSCHAPPEN] 

Werken aan wateroverlast en watertekort

De provincie kampt met wateroverlast en met watertekort. Water moet meer ruimte krijgen en gebufferd worden om droge periodes te kunnen overspannen. Gecontroleerde overstromingsgebieden worden gecombineerd met de aanleg van een waterspaarbekken. Deze waterprojecten geven ook een meerwaarde aan natuur en landschap.

Voorbeeldprojecten:

  • Water is schaars voor de landbouwers in de regio Torhout, net als in andere delen van West-Vlaanderen. Naast het optimaliseren van het opvangen en gebruiken van water tussen bedrijven onderling, wordt onderzocht of wateroverschot kan ingezet worden als irrigatiewater in de omgeving. 
  • Het aanpassen van de stuwen van de Grote Kemmelbeek zorgt dat water wordt vastgehouden tijdens droogte, een betere regulatie van de waterafvoer en het oplossen van vismigratieknelpunten. 
  • De Hazebeek krijgt een open profiel in Hulste. Door open water binnen te brengen in het dorp wordt een natuurlijke beekvallei gecreëerd met een hogere belevingswaarde.
 Regiofonds West-Vlaanderen investeert 30 miljoen euro aan duurzame projecten