Sabien verzorgt inleiding op netwerkdag over levenslang leren


Lees hier Sabiens inleiding:

Vanuit de Provincie (sectie Onderwijs) en namens de andere initiërende partners van het ‘West-Vlaams Partnerschap Levenslang Leren' (POM West-Vlaanderen, TUA West en Huis van het Leren West-Vlaanderen; klik hier voor meer info n.a.v. de oprichting in oktober vorig jaar), wil ik jullie van harte welkom wensen op deze netwerkdag.

Levenslang leren is bij uitstek een thema dat zicht situeert op het snijvlak tussen onderwijs, werk, welzijn, justitie en integratie. We zijn dan ook heel blij om jullie zo talrijk te mogen verwelkomen vanuit verschillende beleidsdomeinen.

Het West-Vlaams Partnerschap heeft als doel jullie als werkveld levenslang leren te verbinden en te versterken en innovatie te faciliteren. We beogen vandaag drie vliegen in één klap te slaan door jullie samen te brengen, te informeren en te inspireren.

Net als het ‘Vlaams Partnerschap Levenslang' leren zijn we vanuit het provinciebestuur overtuigd van de noodzaak van levenslang leren. In een wereld die in constant verandering is, kunnen we met onze kennis, vaardigheden en competenties niet blijven stilstaan. Niet alleen in functie van ieders loopbaan, maar ook voor ieders persoonlijke ontwikkeling. Om naast duurzame tewerkstelling ook te komen tot wendbare en weerbare West-Vlamingen. Om kennis te blijven maken, maar ook om te blijven smaken en tot de verbeelding te spreken.

Ook als Provincie blijven we ons engageren via het beleid flankerend onderwijs. Naast het samenbrengen van actoren in het Provinciaal Platform Volwassenenonderwijs, zetten we ook in op leerloopbaanbegeleiding via Leerwinkel, de eerstelijnswerking van Huis van het Leren West-Vlaanderen.  Meer dan 1.000 kwetsbare West-Vlamingen maken jaarlijks gebruik van deze individuele, neutrale dienstverlening op maat van hun leervraag en/of leernood.

Maar ook via het subsidiereglement ondersteunen we graag innovatieve ideeën die tegemoet komen aan de noden van het werkveld. Zo is er het project waarin cvo MIRAS inzet op het hybride leren voor de opleidingen elektromecanicien en onderhoudsmecanicien. Zowel werkzoekenden, bestaande werknemers als geïnteresseerden worden in dit project meegenomen om ervoor te zorgen dat er meer toestroom is naar dit knelpuntberoep.

Jullie engagement en dat van het West-Vlaamse partnerschap zijn onontbeerlijk, want er is nog heel wat werk voor de boeg om die nodige leercultuur te creëren. In Vlaanderen, en in het bijzonder in West-Vlaanderen, is er immers nog altijd geen echte leercultuur.:

  • Het streven van het World Economic Forum, dat stelt dat de helft van de werknemers zich tegen 2025 zal moeten omscholen om mee te blijven met de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt, halen we hier nog lang niet.
  • En als het gaat om het aantal 25- tot 64-jarigen die in het voorbije jaar een opleiding hebben gevolgd, halen we de streefcijfers van de Europese Unie (47 % van alle 25- tot 64-jarigen tegen 2025, en maar liefst 60 % tegen 2030), evenmin. In 2021 ging het hier om slechts 26,3 % van alle mensen tussen 25 en 64 jaar.

We hebben dus nog een lange weg te gaan, en dat terwijl de uitdagingen in West-Vlaanderen nog groter zijn dan in de rest van Vlaanderen. Zo hebben we in West-Vlaanderen te maken met meer vergrijzing en ontgroening. De provincie ligt letterlijk tegen grenzen aan, wat ons gevoeliger maakt voor internationale evoluties. We hebben sterke industriële sectoren maar de digitale transformatie gaat net in die sectoren extra snel. En onze bedrijven bestaan vooral uit KMO's, voor wie het minder evident is om efficiënte leeromgevingen uit te bouwen.

De krapte op de arbeidsmarkt is dan ook nog eens bijzonder scherp in West-Vlaanderen. In regio's zoals de Westhoek laat de huidige context zich het scherpste voelen, waar omwille van het plattelandskarakter het formele opleidingsaanbod jaar na jaar afgebouwd wordt. Het mag dan ook niet verbazen dat we op het gebied van deelname aan vormen van levenslang leren door de actieve bevolking, daar het slechtste scoren.

We moeten dus duidelijk levenslang leren in het West-Vlaamse DNA krijgen. We moeten van onze provincie een lérende provincie maken, of beter nog, dé lerende provincie van Vlaanderen. Een provincie waarin levenslang leren een natuurlijke reflex is, en geen opgave. Zodat iedereen in West-Vlaanderen kan bijblijven en mee blijven in zowel leven, werk als maatschappij.

Zo'n ambitie kunnen we alleen sámen realiseren. Heel veel actoren maken al langer mooi werk van levenslang leren. Als we al die gedrevenheid, die creativiteit, die initiatieven kunnen inbrengen in één gezamenlijke ambitie en elkaars acties ondersteunen en versterken, dan komen we pas écht ver in onze ambitie om van West-Vlaanderen dé lerende provincie te maken en maken we pas écht werk van een West-Vlaams Partnerschap.

En daarom dus deze netwerkdag vandaag. Een dag om zelf bij te leren, stil te staan bij het belang van levenslang leren voor ons allen en vooral een dag om elkaar te ontmoeten, elkaars plannen en projecten te leren kennen, ervaringen uit te wisselen en wie weet, de eerste stappen te zetten in nieuwe vormen van samenwerking. Ik wens jullie een leerrijke en vruchtbare netwerkdag toe! 

 Sabien verzorgt inleiding op netwerkdag over levenslang leren