Sabien verzorgt welkomstwoord op studiedag over geletterdheid


Scholen krijgen middelen van de overheid om leerlingen extra te ondersteunen en acties te ondernemen om hun kansen te bevorderen (bijvoorbeeld inzetten op een taalbeleid en/of op een kansarmoedebeleid).

De studiedag was bedoeld voor het basis- én het secundair onderwijs en mikte vooral op leerkrachten (kleuter-, lager en secundair onderwijs), zorgcoördinatoren, beleidscoördinatoren en directies, maar eigenlijk op iedereen die met leerlingen werkt waarvoor taal een struikelblok is in het volgen van de lessen en dus ook in het groeiproces van de leerling (bijvoorbeeld omwille van hun context thuis/aanbod thuis, meertaligheid, ...).

De studiedag stond in het teken van taal in een brede context (taalverwerving, taalondersteuning,...), maar ook aspecten met een indirecte taallink kwamen aan bod (executief leren, sociaal-emotioneel welbevinden,...). De focus lag voornamelijk op de ondersteuning van de meest kwetsbare kinderen in de klas, en dit niet uitsluitend voor zij die een andere thuistaal hebben. Inzetten op taal heeft immers een effect op het welslagen van de schoolloopbaan en het functioneren in de maatschappij voor álle kinderen.

De studiedag "Groeien naar taalrijkere lessen: inspiratie voor élke klasomgeving" werd  georganiseerd door onze Provincie West-Vlaanderen i.s.m. de Vlaamse onderwijskoepels, namelijk het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten.

Lees hierna het welkomstwoord (in interviewvorm) met Sabien:

Deze studiedag zet taal in al zijn aspecten centraal?

Dat klopt. Het gaat onder meer om taalverwerving en taalondersteuning, maar ook aspecten met een indirecte taallink komen vandaag aan bod. Zo staan er in de namiddag bijvoorbeeld workshops gepland rond de thema's het versterken van de executieve functies, motiveren van leerlingen en sociaal-emotioneel welbevinden. In het hele programma ligt de focus voornamelijk op de ondersteuning van de meest kwetsbare kinderen in de klas; en het gaat dus niet uitsluitend over kinderen/leerlingen die een andere thuistaal hebben.

Waarom is inzetten op taal zo belangrijk?

Het heeft een heel groot effect heeft op het welslagen van de schoolloopbaan en het zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij voor álle kinderen. Maar ook die indirecte  aspecten zijn essentieel. De executieve functies waarover ik daarnet sprak, zijn bv. noodzakelijk om redeneringen op te bouwen, problemen op te lossen of te plannen. Ze zorgen ervoor dat je je gedrag, je emoties en gedachten kan sturen en gericht kan inzetten om een doel te bereiken. Dat is natuurlijk heel belangrijk in je persoonlijk en professioneel leven.

Voor wie is deze studiedag precies bedoeld?

De studiedag is in het bijzonder gericht op alle leerkrachten, zorg- en/of beleidscoördinatoren en directies die ervaren dat taal voor hun leerlingen een struikelblok is in het leren en tijdens de lessen en dus bijgevolg ook in het groeiproces van de leerling. Dit is bijvoorbeeld het geval bij leerlingen met een moeilijke context thuis en/of bij leerlingen met een meertalige achtergrond,... We opteren dus voor een brede focus.

Waarom organiseert onze Provincie deze studiedag?

Vorig jaar organiseerden we op 27 oktober een eerste studiedag die voornamelijk gericht was op OKAN en (ex-) OKAN-leerlingen. Vandaag is de focus van deze studiedag de nood van scholen, leerkrachten en directies om gericht in te kunnen zetten op de ondersteuning en versterking van ál hun leerlingen via een taalbeleid en/of een kansarmoedebeleid, o.a. met de SES-middelen. Met deze provinciale studiedag willen we scholen en leerkrachten inspireren, hen nieuwe inzichten geven en ondersteunende methodieken aanreiken waarmee ze in de klasomgeving aan de slag kunnen gaan. Het gaat over een aanbod aan leerstrategieën, methodes of lesaanpakken die ingezet worden om de taalkansen te bevorderen en te optimaliseren, om kinderen te motiveren, de schrijfvaardigheden te bevorderen, de aanpak van de socio-emotionnele zorg op school,....

Ondanks de gigantische inspanningen, niet in het minst door jullie allemaal, blijkt onderwijs nog steeds meer ongelijkheid dan gelijkheid te produceren en blijken de gewenste effecten van inclusiever beleid (o.a. gericht op meertaligheid, executieve functies, een groter sociaal-emotioneel welbevinden, ...) niet altijd of moeilijk waar te maken. Daar willen wij met deze studiedag de passende aandacht aan besteden.

En dit past helemaal in het Strategisch Plan Geletterdheid van onze provincie West-Vlaanderen?

De Provincie maakte een Strategisch Plan Geletterdheid op voor de volledige beleidsperiode 2020-2025, en dit naar analogie en aanvullend op ‘het Strategisch Plan Geletterdheid Vlaanderen'. Wij definiëren in dat ‘Provinciaal Plan Geletterdheid' taal in de brede zin, dit wil zeggen: het gaat om "de nodige competenties om informatie te verwerven, te verwerken en correct te gebruiken in een steeds veranderende omgeving', wat uiteraard erg belangrijk is om in onze samenleving te kunnen functioneren, participeren en daarvoor jezelf steeds verder te ontwikkelen en bij te leren.

 Sabien verzorgt welkomstwoord op studiedag over geletterdheid