Fiscale bemiddelingsdienst geen succes


Dat maakte de federale minister van Financiën, Didier Reynders (MR), gisteren bekend na een vraag van Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD).

De fiscale bemiddelingsdienst werd eind 2006 aangekondigd door de toenmalige staatssecretaris voor de Modernisering van Financiën, Hervé Jamar (MR). De dienst moest voorkomen dat te veel fiscale zaken voor de rechter zouden worden beslecht. Dat zou leiden tot een vermindering van de gerechtelijke achterstand en een snellere en betere inning van belastinggeld.

De fiscaal bemiddelaar zou geschillen tussen de fiscus en de burger moeten oplossen. Hij kan zich onder meer uitspreken over geschillen over btw, inkomstenbelastingen, successie- en registratierechten.

Het was de bedoeling dat de bemiddelingsdienst nog voor de verkiezingen bemand zou worden. Maar dat lukte niet en een regering in lopende zaken kon de nodige benoemingen niet doen. Op 1 november ging een tijdelijke regeling van start. Belastingplichtigen die een probleem hebben met de fiscus kunnen via een brief, fax of e-mail een schrijven richten aan het callcenter van de fiscus.

Sinds november kreeg het callcenter al 43 dossiers binnen, waarvan 38 vragen tot fiscale bemiddeling en vijf vragen om inlichting, maakte Reynders gisteren bekend. Hij gaf ook mee dat het de bedoeling is dat de bemiddelingsdienst zo snel mogelijk wordt bemand. Dat zou 'in de komende dagen of weken' gebeuren.