Onderwijs
Enkele acties uit het meerjarenplan 2020-2025:
Prioritaire doelstellingen:
- Bevorderen gekwalificeerde uitstroom > In 2018 had 8,8% van de West-Vlaamse schoolverlaters geen kwalificatie op zak.
- Versterken link onderwijs - arbeidsmarkt > Zeker m.b.t. technische profielen noodzakelijk.
- Inzetten op innovatie > Alle provinciale initiatieven naar het lager, secundair en volwasseneneducatie sluiten bij deze doelstelling aan.
Samenwerkingsovereenkomsten:
- Regionaal Technologisch Centrum (STEM-ambassadeur)
- Technoboost
- Huis van het Leren
- Nieuw: afstemming en coördinatie onderwijs zieke kinderen i.s.m. actoren
Promotie/activeren:
- Duaal leren : budget voor jaarlijkse acties i.f.v. netwerking, positieve beeldvorming, proeftuinen, beleidsontwikkeling, enz.
- Ongekwalificeerde uitstroom : inzetten op ondersteuning begeleiding ongekwalificeerde uitstroom, communicatie & promotie, studiedag(en), enz.
- Volwassenenonderwijs /-educatie : promotie van levenslang leren
- STEAM IT /Talenten: initiatief op basis van beleidsaanbevelingen na evaluatie en uitbreiden van computationeel denken naar talenten
- Nieuw: verbreding van de werking Basiseducatie/OLAT naar een initiatief op vlak van een provinciaal actieplan ‘geletterdheid'
Reglementen flankerend onderwijsbeleid:
- Reglement flankerend onderwijs werd opgesplitst naar twee reglementen: leerplicht onderwijs en niet-leerplicht onderwijs /volwasseneneducatie
- Ondersteuning gemeentelijk flankerend onderwijsbeleid: verder uitwerken en uitbouwen overleg/initiatief
- Klasbakken (educatieve pakketten) : verderzetten en verbreden i.s.m. Dienst Communicatie
- Werkingskosten i.k.v. flankerend onderwijsbeleid