Brochures wijzen rolstoelgebruikers de weg naar toegankelijk sanitair in horeca


Geert Dumoulin, zelf lid van Inter, is al 21 jaar aan een rolstoel gekluisterd na een ongeval. "Stel je voor dat je ergens heen moet voor enkele uren en niet weet waar je naar het toilet kan gaan. Als ik ergens kom, is het eerste wat ik altijd doe kijken of er aangepast sanitair is. Ook toen ik hier in het gemeentehuis van Koksijde arriveerde. Gelukkig is er aangepast sanitair op elke verdieping."

Ruime draaicirkels

Voor Geert maakt op restaurant gaan een belangrijk deel van zijn sociaal leven uit. "Maar tot nog toe kan ik in minder dan tien procent van de horecazaken terecht. Uitbaters beloven me vaak dat ze de nodige aanpassingen zullen doen, maar dat is zo simpel niet. Dat gaat van bredere deuren, tot ruime draaicirkels en hangbeugels naast het toilet. Ik ben wel heel tevreden dat ik nu vooraf kan zien waar ik als minder mobiele persoon terecht kan. Als je onderweg naar het toilet moet en dan nog moet zoeken, is het meestal te laat."

Op de rug de trap op

Schepen Stéphanie Anseeuw van Koksijde (Open VLD), zelf rolstoelgebruiker na een ongeval met haar paard, kent het probleem maar al te goed. "Koksijde heeft gelukkig veel inspanningen gedaan om haar gebouwen aan te passen voor mindervaliden", zegt ze. Burgemeester Marc Vanden Bussche (Open VLD) herinnert zich dat "in het vorige gemeentehuis een sterke collega Stéphanie op zijn rug naar de raadzaal moest dragen, omdat er nog geen lift was."

Het expertisecentrum Inter bracht, gespreid over meerdere jaren, een bezoek aan zowat alle cafés en restaurants aan de kust. Daaruit selecteerde het 100 "beter toegankelijke horecazaken". De informatie werd opgedeeld per kustgemeente. In een andere brochure beoordeelde Inter alle West-Vlaamse gemeenten op het vlak van aangepast sanitair. De brochures zijn gratis te verkrijgen in het Provinciaal Informatiecentrum Tolhuis en in de toeristische kantoren van de betrokken gemeenten.

Bron: Het Nieuwsblad, 30 juli 2019.