170 West-Vlaamse toerisme-ondernemers begeleid in toekomst-proof maken van hun business-model


Het project kwam er vanuit vanuit het besef, alleen nog maar versterkt door de covid-19-crisis, dat het belangrijk is dat ook de toeristisch sector inspeelt op veranderingen en verwachtingen die consumenten hebben. De focus lag in dit begeleidingsproject 100% op de ondernemers zelf, met aandacht voor arbeidsintensiteit, seizoensgebonden werking, maar ook duurzaamheid, big data en technologische innovatie.
Vanuit het project kregen de deelnemende ondernemers praktisch advies, oplossingen en aanpak op maat van hun zaak aangereikt.

"Klassieke businessmodellen bieden geen antwoord op voorgaande uitdagingen en problemen. Er was nood aan doordachte en duurzame businessmodellen op maat van de West-Vlaamse toeristische ondernemingen. Hiermee kan het concurrentievermogen van deze bedrijven jaarrond worden versterkt", vertelt Sabien. 

Vanuit verschillende disciplines

Voor dit onderdeel sloegen de provinciebedrijven Westtoer en POM West-Vlaanderen de handen in elkaar. POM West-Vlaanderen rolde gelijkaardige trajecten al eerder succesvol uit voor andere sectoren. Westtoer heeft in de afgelopen jaren een solide netwerk uitgebouwd met de West-Vlaamse toeristische ondernemers. Er werd gewerkt met klankbordsessies en individuele coaching. Tijdens een klankbordsessie met experten uit verschillende disciplines als marketing, management/HR, financiën en duurzaam ondernemen werd telkens bepaald binnen welke disciplines de noden van de ondernemer zich situeerden. Zo werd voor 127 ondernemers een gepersonaliseerd en individueel traject uitgestippeld. Zij kregen tot 20 uur persoonlijke begeleiding in hun zaak. Dat resulteerde telkens in een toekomstgericht actieplan waarbij het businessmodel van de toeristische onderneming een tastbare boost krijgt en zo future proof wordt gemaakt.

"Onze grootste valkuil was te veel mogelijkheden en te weinig visie van hoe we dit best aanpakken. Het was een grote opdracht voor ons om een keuze te maken in wie onze doelgroep is en daar dan verder een visie en strategie uit te gaan bepalen. Wie willen we eigenlijk bereiken, welke mensen zijn dat en waarvoor staan we dan? Dat werd verder vertaald in een concrete aanpak voor de toekomst", aldus Janne Vanderyse en Maxime Vermetten van Maïsterplan/Hoeve Hanekam (Damme). 

Kruisbestuiving met andere sectoren

Binnen het project was er speciale aandacht voor de toeristische ondernemers van de kust. In oktober 2021 namen zo'n 50 kustondernemers deel aan de Excellent Management Bootcamp, georganiseerd in samenwerking met Vlerick Business School. Een intense driedaagse opleiding die de ondernemers op een pragmatische manier meenam in de wondere wereld van Design Thinking. Naast het werken op hun eigen zaak, stond hier vooral ook de samenwerking tussen verschillende types ondernemers en sectoren centraal. De kustondernemers kregen hiervoor inspiratie van het trendbureau Trendwolves en worden begeleid door een team experten. De resultaten van deze begeleiding zullen worden omgezet naar concrete nieuwe producten voor de kustbezoeker. Een aantal concrete voorbeelden:

  • Een totaalpakket van logies met wateractiviteiten en restaurants als teambuildingaanbod of voor verenigingen
  • Co-working space voor de avontuurlijke werknemer die houdt van zicht op zee
  • Voor de actieve bezoekers een rustige fiets stop waar je van een snelle gezonde hap op basis van lokale producten kan genieten
  • Midweekarrangementen op maat van specifieke doelgroepen in het voorjaar & najaar
  • Appartementen met hotelservice op maat van de klant

Toolkit en consumentenmagazine

De resultaten van beide trajecten werden gepresenteerd op een digitaal slotevent op dinsdag 15 februari 2022. In de komende weken worden deze ook beschikbaar gesteld via de websites van de diverse partners.

Binnen het project werd veel belang gehecht aan een duurzame onderneming in de meest ruime zin van het woord. Een onderdeel hiervan is het gebruik van lokale producten. Het inzetten van de korte keten en het in de verf zetten van de rijkdom van onze eigen regio is meer dan ooit de weg om bezoekers aan te trekken en op die manier onze ondernemingen een duwtje in de rug te geven. Vandaar dat we een publicatie uitbrachten die onze regio belicht als de lekkerste provincie van het land. In de publicatie komen inspirerende voorbeelden aan bod van zaken die aan de slag gaan met producten uit onze streek.

Meer info: www.businessmodellenbooster.be

 170 West-Vlaamse toerisme-ondernemers begeleid in toekomst-proof maken van hun business-model