'Het Provinciaal Domein' belicht het flankerend onderwijsbeleid van de Provincie


Bekijk hier de aflevering!
 
Het enthousiaste team van de logopedisten en leerkrachten ging aan de slag om een bibliotheek op maat van de verschillende doelgroepen te maken, in functie van de toegankelijkheid / mogelijkheden en met oog op de verdere ontplooiing van de kinderen voor de toekomst. Zo zijn er brailleboeken, voorleesboeken, iPads met specifieke apps en zo veel meer.
 
Tegelijkertijd was het de ambitie om ook een bibliotheek te creëren waar de kinderen tot rust kunnen komen met een boek in een knusse hoek of kunnen genieten van een luisterverhaal. De kinderen zijn enthousiast over hun Lettertuin en zijn volop beginnen lezen.
 
"Vanuit het flankerend onderwijsbeleid zetten we met de provincie West-Vlaanderen sterk in op een gekwalificeerde uitstroom waarbij we kansen willen bieden aan iedereen. Ook aan de kinderen die extra zorg of ondersteuning nodig hebben. Er wordt vaak gezegd dat alles begint met een goed boek. Wel, ik hoop dat dit project de liefde voor boeken en lezen in alle vormen bij deze jongeren aanwakkert", zegt Sabien.
 

Flankerend onderwijs

Het reglement flankerend onderwijs is ontstaan vanuit de vraag van het onderwijs om ondersteuning te krijgen voor projecten, die niet binnen de reguliere werking van een school kunnen worden ondersteund maar die heel waardevol zijn voor de school, voor leerkrachten en/ of leerlingen.

We streven daarbij naar duurzame projecten, geen eenmalige, maar iets dat blijft bestaan. Ook samenwerking met andere scholen of organisaties kan een mooie troef zijn. Sowieso gaat het meestal om pilootprojecten, dus ze zijn vaak innovatief en soms ook uniek, bv. hier omdat het een specifieke groep leerlingen betreft, maar we gaan ook op zoek naar innovatieve projecten die kunnen overgenomen worden door andere scholen.

Het gaat bijvoorbeeld over projecten rond STEM-onderwijs, dus in de sfeer van wiskunde, wetenschap, techniek en technologie. Daar willen we vooral het technisch onderwijs mee promoten. Het project ‘Techniek-academie' is bijvoorbeeld iets dat al in een heel aantal gemeenten wordt overgenomen. STEM gaat ook over het aanleren van de 21e eeuwse vaardigheden, dat zijn de competenties die nodig zijn om leerlingen goed voor te bereiden op het leven en werken in de 21e eeuwse samenleving, zoals ICT vaardigheden, kritisch en probleemoplossend denken, zoals bv. virtual reality.

Met ons flankerend onderwijsbeleid willen we er mee voor zorgen dat jongeren de schoolbanken verlaten met een diploma, zorgen dat ze hun vaardigheden ontdekken en zo aansluiting vinden bij een job.

Sinds 2014 ondersteunden we reeds 105 projecten, voor bijna 2 miljoen euro. Dat betekent iets meer dan 10 projecten per jaar. De meeste daarvan zijn in het lager en secundair onderwijs, maar het kan evengoed in het volwassenenonderwijs of in het kader van levenslang leren.

Per jaar kunnen 2 keer projecten ingediend/goedgekeurd worden, in april en in november. Naast lagere en secundaire scholen, kunnen ook hogescholen, gemeenten of organisaties projecten indienen, op voorwaarde dat het project een meerwaarde voor het onderwijs betekent.

De inhoud van de projecten is zeer uiteenlopend. De idee is ontstaan om STEM-projecten een boost te geven. Maar gaandeweg is dat veel verruimd. We hebben sinds corona-tijden ook veel aandacht voor mooie projecten die initiatief nemen rond het welbevinden van leerlingen, de leerachterstand, het coachen en ‘train the trainer'-sessies van leerkrachten, maar ook voor de kwaliteit van het onderwijs of kleinere projecten rond het vermijden van lang stil te zitten in de klas en het effect op concentratie, bv. door aangepast meubilair enz.

www.west-vlaanderen.be/onderwijs
www.west-vlaanderen.tv

 'Het Provinciaal Domein' belicht het flankerend onderwijsbeleid van de Provincie