Nieuwe laureaten Q-traject gehuldigd


"Vanuit de provincie willen we volop de kaart trekken van kwalitatief toerisme en de toeristische organisaties en ondernemers hierin ondersteunen. Zij zijn immers vaak het eerste en belangrijkste contact met de toeristen en recreanten en een essentiële schakel binnen de kwaliteitsbeleving", aldus Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde voor Toerisme.

Het provinciebedrijf Westtoer zet sterk in op de ondersteuning van de toeristische sector in al haar facetten. De ‘Corona-pauze' van het Q-traject, werd aangegrepen om achter de schermen het Q-traject bij te sturen om met een nieuwe aanpak te starten in maart vorig jaar. Na twee jaar kon Westtoer eindelijk opnieuw laureaten van het Q-traject uit de vier regio's in de bloemetjes zetten:

Regio Brugge en het Brugse Ommeland

  • Sacred Books Bruges
  • Adornesdomein & Jeruzalemkapel
  • Bourgognehof
  • Hotel Fevery

Regio Kust

  • Fort Napoleon
  • Het James Ensorhuis
  • Hotel Monarc
  • Toerisme Middelkerke
  • Toerisme Nieuwpoort
  • CJT vzw - Midwester
  • Ibis Budget Knokke

Regio Leiestreek

  • Atelier José Vermeersch
  • Studio 't Hoveke
  • Brouwerij Omer Vander Ghinste
  • B&B Ilmatar 'Clothing Optional'
  • Hippo War (gemeente Waregem)
  • 2xperience/Vespa2rent
  • Ten Rooden Duifhuize
  • Avanco
  • De Stal Wervik

Regio Westhoek

  • Heerlyckheyt Roonen Bergh
  • La Compagnie des Moëres
  • Talbot House
  • Menin Gate
  • Vakantiehuis Romanie
  • ‘t Hof Bellewaerde
  • ‘t Hof van de Rhille
  • De Stal Wervik

Door in het Q-traject te stappen, kiezen toeristische ondernemers uit de reca-en logiessector en managers van musea, attracties en toeristische infokantoren er bewust voor om hun werking constant in vraag te stellen. Tijdens het Q-traject zetten ze de bril van de gast op om te achterhalen wat hem écht raakt zodat ze hem altijd een optimale ervaring kunnen bieden. Daarnaast wordt ook gezocht naar het bestaansrecht / de WHY van de organisatie.

Hiervoor is er een samenwerking met een coach die hen begeleidt in dit traject, een mystery visit, en actieve bevraging van de klanten. De medewerkers, en dus het volledige team van de organisaties, worden actief betrokken. Dit is één van de zaken die het traject zo uniek maakt. Er is niet enkel aandacht voor de manager, het zijn vaak de medewerkers die het meeste contact hebben met de klant hebben.

"Als toeristische overheid willen wij iedereen die kwaliteit hoog in het vaandel draagt ten volle ondersteunen. We geloven er echt in dat we met het Q-traject een verschil kunnen maken en zullen hier de komende jaren dan ook blijven op in zetten", stelt Sabien Lahaye-Battheu.

Binnen twee weken starten opnieuw een 25-tal enthousiaste ondernemers met het traject. Toeristische ondernemers kunnen zich hiervoor nog inschrijven via de website van Westtoer.

 Nieuwe laureaten Q-traject gehuldigd