Nieuwe imagocampagne voor tewerkstelling in de horeca


Eind april 2023 zijn bij VDAB 684 officiële vacatures in de kusthoreca genoteerd. Vanuit de horeca komen echter lang niet alle vacatures in de database van VDAB terecht. Dit cijfer is dan ook slechts het topje van de ijsberg. De sector is weerbaar en organiseert zich zo goed mogelijk om de gasten ook op piekmomenten goed te bedienen.

Rond het thema van de tewerkstelling heeft Westtoer zich onlangs aangesloten bij een bestaand partnerschap (POM West-Vlaanderen, Streekwerking Kust van de Provincie West-Vlaanderen, VDAB, Horeca Forma, Horeca West-Vlaanderen). Samen lanceren deze partners de nieuwe imagocampagne ‘Horecalover'.

De gelijknamige website (www.horecalover.be) toont korte filmpjes met getuigenissen van enthousiaste medewerkers in de horeca. Hun inspirerend verhaal zal voor geïnteresseerden een stimulans betekenen om te solliciteren in de horecasector aan de Kust. De campagne loopt via de online kanalen en de sociale media.

Met aangepaste boodschappen ligt de focus telkens op specifieke doelgroepen. De argumenten van een gepensioneerde flexi-job werknemer zijn anders dan van een jobstudent. De initiatiefnemers willen met de campagne vooral de positieve aspecten van ‘werken in de horeca' onderlijnen. Wie werkt in de horeca aan de Kust, vertoeft in de aangename vakantieomgeving aan zee.

Kwalitatieve dienstverlening                                                                                          

In het partnerschap van Westtoer, POM West-Vlaanderen, de Streekwerking Kust van de Provincie West-Vlaanderen, VDAB, Horeca Forma en Horeca West-Vlaanderen past deze campagne in een breder plan om de tewerkstelling in de West-Vlaamse horeca te stimuleren.

Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer: "De schaarste op de arbeidsmarkt heeft ook gevolgen voor de toeristische sector. Met oog op een kwalitatieve toeristische dienstverlening speelt de horeca een belangrijke rol. Een tekort aan medewerkers manifesteert zich al enkele jaren in de vaste tewerkstelling. De problematiek situeert zich nu ook bij tijdelijke medewerkers en jobstudenten die op de piekmomenten worden ingezet".

De nieuwe imagocampagne start op 7 juni. In het najaar zorgen de diverse instanties voor de ondersteuning en ontwikkeling van lokale proeftuinen waar geëxperimenteerd wordt met innovatieve vormen van opleiding en toeleiding. Zo wordt onderzocht of lokale huisvesting mogelijk is voor tijdelijke medewerkers die verderaf wonen. Ook korte opleidingen voor jobstudenten of flexi's behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast staan nog nieuwe opleidingen voor vaste medewerkers in de steigers.

Zoeken naar oplossingen                                                                                                             

Ondanks een grotere flexibilisering van de statuten zoals jobstudenten en flexijobs zorgen die nu niet meer voor oplossingen.

Jean de Bethune, gedeputeerde en voorzitter POM West-Vlaanderen: "Ondernemers, ook in de horeca, leveren veel inspanningen om het tekort aan personeel op te vangen. Voor dit probleem bestaat ook niet één oplossing, de sleutel ligt in een combinatie van acties op meerdere terreinen en in out-of-the-box denken. Het gaat dan onder meer om inzetten op aantrekkelijke tewerkstellingsvoorwaarden, op retentie en een motiverend personeelsbeleid, op imagovorming en employer branding. Maar evengoed aan de slag durven gaan met mensen met een grotere afstand tot werk, nauwere samenwerking opzetten met onderwijs, en - waar mogelijk - misschien zelfs overgaan tot automatisering van bepaalde taken."

Alle info: www.horecalover.be
 Nieuwe imagocampagne voor tewerkstelling in de horeca  Nieuwe imagocampagne voor tewerkstelling in de horeca  Nieuwe imagocampagne voor tewerkstelling in de horeca  Nieuwe imagocampagne voor tewerkstelling in de horeca