Provincie West-Vlaanderen ondersteunt zes innovatieve onderwijsprojecten


De deputatie bevestigde het positieve advies van de commissie voor volgende zes projecten, die bijgevolg kunnen rekenen op een provinciale subsidie:

  • KTA Brugge - Esports in education: We're in for the better game - 25.000,00 euro
In dit pilootproject binnen het secundair onderwijs wil KTA Brugge een Esports hub creëren waarbij het kennisniveau en de vaardigheden van de leerlingen ontwikkelt door het organiseren van educatieve projecten waarbij Esports de basis is. Met dit project beogen zij de negatieve stigma's van Esports en gaming weg te nemen en de positieve, educatieve en vormende waarden te bevestigen d.m.v. een ethisch charter. Esports wordt aangeboden in de vrije ruimte en focust hierbij op volgende pijlers: Esports spelers, Esports businessmodel, professionele attitudes en evenement. Essentiële partnerschappen die o.a. inzetten op gameverslaving en digitale marketing tillen dit project op naar een hoger niveau.
 
  • Hogeschool Vives Zuid - AI-Powered STEM - 25.000,00 euro
Hogeschool Vives Zuid wil STEM-leerkrachten Secundair Onderwijs ondersteunen door moderne technologieën zoals Artificiële intelligentie aan te leren op een laagdrempelige manier. ChatGPT en andere AIapplicaties- zijn niet alleen onze leefwereld aan het veranderen maar zal ook de manier waarop leerkrachten onderwijs organiseren wijzigen. Een technologie die niet tegen te houden is. Het biedt ook gigantische voordelen en positieve uitdagingen, zeker als het om STEM-projecten gaat. Dit project wil leerkrachten hierin bijstaan via bijscholing aan de hand van leuke laagdrempelige hands-on workshops. Er wordt een netwerk gevormd om opgedane informatie met elkaar te delen. 
 
  • Eekhout Academy vzw - Verwelkomend schoolklimaat - 23.100,00 euro
Je goed voelen op school is een belangrijke voorwaarde om te leren. Met het project ‘verwelkomend schoolklimaat' wil Eeckhout Academy vzw tools ontwikkelen om basis- en secundaire scholen te helpen bij het nadenken over hun schoolklimaat, iets wat o.a. vroegtijdig schoolverlaten moet tegengaan. Een positief klimaat in de klas en in de volledige school, vraagt de actieve medewerking van het hele schoolteam. ‘Verwelkomend schoolklimaat' wil inzetten op volgende tools: een bordspel om met het schoolteam zicht te krijgen op de huidige en gewenste situatie, een handleiding (DIY) om het actieplanspel te spelen, een bundel met achtergrondinformatie en de mogelijkheid om hierbij ook een begeleiding te krijgen. Het ontwikkeld materiaal zal geschikt zijn om de huidige visie te verfijnen en daaraan creatieve acties te koppelen.
 
  • Inagro vzw - Met de klas de boer op STEM op de boerderij - 25.000,00 euro
De boerderij is anno 2023 een hoogtechnologische omgeving met een ruim potentieel aan leerkansen. Inagro vzw ziet deze reële STEM-context als een grote troef om op een concrete manier STEM-gerichte vraagstukken te onderzoeken. Leerlingen van de 3e graad BaO en 1e graad SO krijgen de kans om STEMtoepassingen in het hedendaags ondernemerschap te ervaren waarbij duurzaamheid een rode draad vormt. De partner Vives ontwikkelt een lespakket ter voorbereiding en/of naverwerking van het boerderijbezoek, terwijl partner ‘STEM in WestVlaanderen' dit aanbod meehelpt te promoten. Zodat zoveel mogelijk jongeren hiermee in aanraking komen, dit ook met het oog op oriëntatie naar het middelbaar.   
 
  • MIA Brugge - "KIC [‘Kiek']: Klas-Individu-Crisis" 25.000,00 euro
KIC is onderdeel van de manier waarop MIA Brugge vorm geeft aan ‘geïntegreerde leerlingbegeleiding' en speelt een rol op fase 0 - 1 - 2 van het zorgcontinuüm binnen het domein psychosociaal functioneren. Het ultieme doel van KIC is de focus terug te brengen naar de kerntaken van onderwijs, namelijk het leren mogelijk maken en veiligheid bieden voor alle actoren in de klas én dat zonder dat de zorg voor leerlingen op de achtergrond moet komen. KIC verlaagt de drempel naar buitenschoolse hulpverlening door de uitbouw van een antennepuntwerking op school. Door optimaal in te zetten op de zorg en oplossingsgericht de leeromgeving en ondersteuning verder uit te werken, hopen zij een uitdagende en zorgende leeromgeving te creëren.
 
  • Cvo MIRAS - Integreren van innovatieve leertechnologieën (ILT) binnen de opleiding woningcontroleur - 27.500,00 euro
Cvo MIRAS wil met dit project innovatieve technologieën (ILT) introduceren/integreren binnen de opleiding woningcontroleur. Ze willen de opleiding volledig aanbieden via afstandsonderwijs, de cursisten kunnen de opleiding onafhankelijk van plaats en tijd volgen én het centrum zal VR-technologie integreren binnen de opleiding. Daarnaast hangt er nog een tweede luik aan het project vast: samen met hun projectpartners willen ze bekijken om een EVC-procedure uit te werken, zodat ze de opleiding zo kort mogelijk kunnen maken voor cursisten die reeds aan de slag zijn als woningcontroleur.
 
 

Volgende indienronde

Jaarlijks zijn er telkens twee oproepen, met uiterlijke indieningsdata 15 april en 15 oktober. Voor de komende oproepen blijven de prioritaire thema's die op de website zijn opgenomen gelden. Mogelijke projectindieners zijn scholen/feitelijke verenigingen, vzw's, openbare instellingen of lokale besturen uit West-Vlaanderen of een feitelijke organisatie/vzw buiten West-Vlaanderen met West-Vlaams partnerschap.

Geïnteresseerde projectindieners kunnen ook een voortraject volgen om zo tips te krijgen om hun project te versterken en/of om partners te vinden. Aanmelden voor het volgende voortraject kan tot 15 maart. Alle informatie kan verkregen worden via onderwijs@west-vlaanderen.be of via de website.      
 Provincie West-Vlaanderen ondersteunt zes innovatieve onderwijsprojecten