Geslaagd project 'buiten leren en spelen' in basisschool Sint-Paulus te Kortrijk


Outdoor learning, natuurrijk spelen en projectwerking moeten er volop hun plek vinden. Maar hoe pak je dit aan? Hoe creëer je een gedragen verandering? Hoe zet je het schoolteam op weg in dit traject en hoe leg je de duurzame link met het curriculum? 

Het onderzoek, dat gesteund werd door de provincie West-Vlaanderen via het subsidiereglement flankerend onderwijs, focust zich op de vergroening van speelplaatsen en het navormingstraject dat hierbij essentieel is. De vergroening en ontharding van onze speelplaatsen is slechts de eerste stap in het creëren van sterke educatie. Na het winnen van awards zoals New European Bauhaus, European innovative teaching award en European award for ecological gardening breit de school een vervolg aan haar duurzame engagementen.

De school stelde er ook haar ecocode voor. Dit is een gloednieuw hiphopnummer in samenwerking met de Kortrijkse funkband MNB'S en Rijmtekkie Spansman. De school gebruikt dit nummer om haar eco-schoolsengagement te verlengen en haar visie rond duurzaamheid, zorg en de SDG's in de verf te zetten.

 

Lees hier het woordje van Sabien tijdens de voorstelling:

Als Provincie nemen we verschillende initiatieven op vlak van flankerend onderwijs en dit vanuit twee beleidsdoelstellingen: 

-          We willen ons steentje bijdragen aan het verhogen van een gekwalificeerde uitstroom. We ijveren er voor, samen met vele partners, dat alle West-Vlaamse jongeren met een diploma de school kunnen verlaten. Want een diploma op zak biedt nog steeds de grootste en beste kans op een goeie job.

-          Daarnaast focussen we op een betere afstemming van het onderwijs op de arbeidsmarkt zodat jongeren die de school verlaten over de nodige kwalificaties beschikken om op de arbeidsmarkt goed te functioneren.

We zijn ervan overtuigd dat, als kinderen en jongeren op ‘de juiste plek zitten', rekening houdend met hun mogelijkheden, interesses en talenten, ze meer kans hebben op een vlotte schoolloopbaan.

Een belangrijke piste die we hierin volgen is om wetenschappelijke en technische opleidingen in de kijker te zetten en als een positieve studiekeuze  te stimuleren. Daarom moeten we kinderen laten proeven van wetenschap en techniek en daarin hun talenten laten ontdekken.

Daarnaast is het ook belangrijk dat jongvolwassenen volwaardig kunnen participeren aan het dagelijkse - en beroepsleven. Met het oog op de toekomst pleiten we ervoor om zoveel als mogelijk 21ste-eeuwse vaardigheden - zoals onder andere kritisch, creatief en probleemoplossend denken - en de STEM-didactiek - waarbij het zoeken naar een oplossing voor een bepaald probleem centraal staat door te onderzoeken, te ontwerpen en te testen - binnen te brengen in ons onderwijs.

Op dat vlak nemen we zelf initiatief in samenwerking met o.a. het Regionaal Technologisch Centrum West-Vlaanderen - kortweg RTC - door allerhande workshops en studiedagen te organiseren voor leerkrachten, door te informeren via de website, door advies te geven, ....

Een ander instrument waarmee we onze doelstelling willen bereiken is het ondersteunen van schoolprojecten en projecten van andere initiatiefnemers via ons reglement flankerend onderwijs. In de afgelopen 9 jaar waren dat een 70-tal projecten. Meer dan de helft legden het accent op studiekeuze, STEM en 21ste-eeuwse vaardigheden.

Het project ‘Buiten leren. Een klimaatspeelplaats als opstap tot kwalitatief leren' sluit perfect aan bij onze doelstellingen.

De school zet door dit project maximaal in op de 21ste-eeuwse vaardigheden en de duurzaamheidsdoelstellingen. En hoe kan je beter werken rond wetenschap, technologie, ontwerpen, kunst, wiskunde, duurzaamheid en burgerschap dan door het meteen toe te passen in een buitenomgeving waar dit ook gestimuleerd wordt? De speelplaats is een uitdagende leeromgeving waar kinderen van de school hun talenten maximaal kunnen ontplooien. En sinds de covid-pandemie zijn we allemaal overtuigd van het belang van een uitdagende groene speelplaats. Sint-Paulus heeft ook een volgende stap gezet door met de methodiek outdoor learning te experimenteren en deze te bestendigen.

De adviescommissie was destijds unaniem positief. De deputatie besliste het advies van de commissie  te volgen en kende de basisschool Sint-Paulus binnen het reglement een bedrag van 25.000 euro toe voor het realiseren van dit project.

De adviescommissie vond dit een zeer waardevol project rond outdoor learning waarbij kinderen ervaringen kunnen opdoen vanuit de realiteit vlakbij. Het project is gedragen binnen de school. De school heeft ook aandacht voor expertise-deling en heeft een ruim netwerk van (ook internationale) partners, zodat het geleerde zeker verder vertaald wordt en iets voor anderen kan betekenen.

Naast de educatieve meerwaarde van dit project, hecht ik ook heel veel belang aan het welzijnsgerichte aspect. Ik hoorde van Cedric dat verveling met soms pestgedrag als gevolg noemenswaardig verminderd is sedert de aanleg van de speelplaats. Er werd met de speelplaats een ‘warm' en prikkelrijk klimaat gecreëerd waardoor zeker positief wordt bijgedragen aan het welbevinden van de leerlingen. Dit is voor mij zeker even essentieel en zoals vele studies ook al aantoonden, zeker even belangrijk in de ontwikkeling van onze kinderen en het welslagen in hun schoolloopbaan.

We hopen echt dat dit een project wordt dat breed verspreid kan worden zodat andere scholen zich kunnen wapenen tegen de komende uitdagingen.

Een dikke proficiat en vooral aan de initiatiefnemer Cedric die dit project uitwerkte en realiseerde samen met zijn collega's en de andere samenwerkende partners.

 Geslaagd project 'buiten leren en spelen' in basisschool Sint-Paulus te Kortrijk  Geslaagd project 'buiten leren en spelen' in basisschool Sint-Paulus te Kortrijk  Geslaagd project 'buiten leren en spelen' in basisschool Sint-Paulus te Kortrijk